LAATSTE NIEUWS   |   CONTACT   |   HOME

Hoofdsponsor

Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
www.vmtbv.nl/
MLM Motorparts
MLM Motorparts
www.mlmparts.com/

Laatste nieuws

18-9-2020 - 5-Landentocht 2020

5-Landentocht 2020 - 15e officiële editie

De 5-landentocht, een jaarlijks terugkomend evenement op de kalender van de Firebladeclub.

Dit jaar is het de 15e editie in officiële vorm ( tegen de wijzers van de klok in) en het is weer een hele speciale geworden! Onderstaande tripmeter zegt het al, hoe kun je een 5-landentocht rijden met maar 760 Km op de klok? Normaal duurt de tocht 2 dagen, maar het kan gekker...........

 

DAG 1:

12 en 13 september 2020, het staat al een eeuwigheid op de kalender van de club maar bij de sluitingsdatum voor het aanmelden zijn er maar 5 liefhebbers die de tocht wel aandurven. Zie hier onder de aankondiging die op de website vermeld stond.

Dit jaar is het al m'n 2e 5-landentocht. Afgelopen zomer heb ik deze al een keer met Johan gereden, maar toen met de wijzers van de klok mee, ook een mooie ervaring!

Hoe dichter we het weekend naderen, hoe meer mensen er informeren of ze toch nog mee kunnen.... zal wel aan de goede weersvooruitzichten hebben gelegen! Sander heeft op tijd voor de uiteindelijk 9 deelnemers een onderkomen bij Haus Doris kunnen organiseren zodat we zaterdagavond niet op de bonnefooi nog wat moeten regelen. Klasse!

Zaterdag 12 september, 1e (of 2e) meetingpoint: Tankstation Heteren A50. 5 in plaats van 6 Bladerunners vertrekken hiervandaan naar het bekende startpunt in Urmond. Jarno laat via wattsapp weten dat hij niet op tijd is en zal ons in Urmond ontmoeten.

Nadat we de tanken afgevuld hebben in Urmond beginnen we met een rondje koffie bij het bekende Van der Valk langs de A2. We ontmoeten onze reisgenoten, de groep bestaat uit: Sander, Erik, Johan, Erwin, Jarno, Michel, Alex, ondergetekende en ons nieuwste clublid Ramiro(Ty). Ty heeft aangegeven dat hij dit weekend persé mee wilde rijden, een weekend weg met de Firebladeclub, dat moet een belevenis zijn! We zijn dus met 9 man, We gaan rijden in 2 groepjes, 1x 5- en 1x 4 man.

Om exact 10.00 uur wordt het bekende 2 minuten signaal gegeven en we starten de tocht met 20 Km A2 richting Maastricht-Vaals. Nog geen 5 Km onderweg ontstaat de eerste commotie al op de A2. Johan is zijn kentekenplaat verloren, maar maak dat maar eens duidelijk bij 130 km/h op een drukke A2. We komen zo wel een pompstation tegen en dan knutselen wel een alternatieve plaat in elkaar wordt er afgesproken.

Na Vaals kom je in Nederland geen pomp meer tegen dus zijn we al snel in Belgie nog steeds zonder kentekenplaat. Onderweg toch maar gestopt en geprobeerd met de ANWB kontakt te leggen. Na vele pogingen besluiten we door te rijden naar het lunchadres in Schönberg, gaan we daar proberen om politie Maastricht te bellen en het verlies te melden. Voordat je in de buurt van Schönberg komt moet je nog wel een paar vervelende stukjes asfalt overbruggen waaronder de wegen rond het circuit van Franchorchamps..........wat een racebaan is het daar zeg, heerlijk!

Het vaste lunchadres in Schönberg wordt rond het middaguur aangedaan. Autisten als we zijn wijken we niet af van dit adres, de uitsmijters en hamburgers smaken daar best en de eigenares begint ons al te herkennen! Het weer is super dus buiten op het terras wordt de inwendige mens verzorgd. Een super adres!

Ook de middag etappe wordt in dezelfde 2 groepjes verreden. Op naar land 3,4 en 5. Na Nederland en Belgie zal de 2e etappe Duitsland, Lxemburg en een stukje Frankrijk aandoen. Een van de hoogtepunten van de zaterdagmiddag is natuurlijk het traject naar Vianden. Eerst een brandende BMW ontwijken en dan gaat het gas er op en de afdaling naar Vianden wordt ingezet. Vianden, mooi stadje, veel toeristen en mega druk, maar ook onze vaste tankstop. Na ca. 200 afgelegde km's moeten de tanken weer gevuld worden. Alex heeft het al 30 km benauwd dus stoppen we bij de bekende pomp om brandstof en rookwaar in te slaan.

 

Na de tankbeurt rijden we verder naar onze vaste "koffie"-stop in Mondorf, tegen de grens met Frankrijk. De route loopt door een mooi stuk van duitsland en via Remich naderen we de franse grens. I.v.m. de corona-maatregelen zullen we niet in Frankrijk stoppen (doen we normaal ook niet) en dan is de koffiestop bij de franse grens een mooi moment zodat de deelnemers zich kunnen opladen voor het laatste stukje naar Kell am See.

Vanaf dit punt is nog ca. 90 Km naar Kell am See, maar er staat nog 1 obstakel in de weg. Afgelopen zomer bij de 1e verreden editie hadden we al last van een omleiding bij Merzig. Het centrum lag op de schop en we hebben toen 20km om moeten rijden om de originele route weer te kunnen vervolgen. De opbreking zal nog niet voltooid zijn dus we moesten weer rekening houden met een omleiding. Bij aankomst in Merzig wordt er inderdaad geadviseerd de omleidingsroute, waarvoor je links aan moest houden, te volgen. Eigenwijs als we zijn gaan we niet links maar rechts, daar zijn we afgelopen zomer ook vandaan gekomen..... Groep 1 rijd ca 20km om terwijl groep 2, die wel links aan heeft gehouden maar 7 km om rijdt.

Maakt allemaal niet uit, want alle wegen leidien tot Kell am See. Rond 18.00uur bereiken we Haus Doris waar groep 2 iets eerder al is aangekomen. Vandaag weer heerlijk gereden onder super omstandigeheden, tijd voor een koud biertje. De eigenaresse en de eigenaar van Haus Doris verwelkomen ons en ze hebben echt hun best gedaan. Al het koekblik staat op de tegenoverliggende parkeerplaats geparkeerd, onze motoren hebben een voorkeurs behandeling en mogen op de hotelparkeerplaatsen gestald worden, super!

De eigenaresse van Haus Doris reserveerd 9 plaatsen bij de plaatselijk Italiaan, we worden om 21.00uur daar verwacht. Het is pas 18.30uur, dus eerst nog een biertje, slap ouwehoeren, tas uitpakken en douchen. De Italiaan zit op ongeveer 500 mtr. van Haus Doris en om half negen lopen we daar naar toe. Door de magnifieke route instructies lopen we nog een extra rondje, maar uiteindelijk vinden we restaurant "Da Nico". Binnen is al een tafel voor ons gereed gemaakt, ziet er allemaal tiptop uit!

Na de keuze's kenbaar gemaakt te hebben verschijnen er al snel diverse soorten pizza's, ravioli, cordon bleu's en snitzels. Ziet er allemaal super uit en het smaakt fantastisch. Waardering van Johan betreffende de cordon bleu: 10+!!  Was ook een onwaarschijnlijk grote en gevulde uitvoering. Ook aan het diner komt een eind, dus nadat de toetjes op zijn betalen we de rekening waarna Ty de serveersters om een meer lichamelijke beloning vraagt. De nog aanwezige dames liggen in een deuk en ook wij verlaten lachend het pand. Ook dit is de Firebladeclub, een gezellige avond, goed eten en ontzettend gelachen! De terugweg naar het hotel vinden we zowaar in 1 keer en rond middernacht zoeken we ons bed op. Dag 1 van de 5-landentocht: SUPER !!!

 

DAG 2:

De weergoden zijn ons dit jaar positief gestemd. Zondagmorgen schijnt de zon al weer heerlijk en tenopzichte van de 2019-editie zullen we vandaag niet nat worden van de regen, eerder van het zweet. Eerst een heerlijk ontbijt, daarna de tassen pakken en de motorkleding weer aan. Nadat er betaald is voor de overnachting nemen we afscheid van Haus Doris en tanken we de motoren af bij de plaatselijke pomp. Dag 2, de mooiste van de 2. We rijden naar en rondom de Moezel en onder deze omstandigheden is dat zeker geen straf. Naar een aantal beklimmingen en afdalingen van de Moezel-hellingen bereiken we het traject naar Bernkastel-Kues. Een aantal leden van de club hebben hier diverse herrineringen liggen, sommige bochten op dit traject blijken scherper te zijn dan dat ze er op voorhand uitzien. Ala, maakt niet uit, het blijft een waanzinnig mooie weg die eindigt in de tunnel en daarna in het dorp zelf. Nog een stukje langs de Moezel gereden en gestopt bij groep 2 die al een mooie koffie-stek heeft gescoord.

Op het terras genieten we van de koffie en we hebben mooi uitzicht op de Moezel. Nadat de koffie betaald is start groep 2 als 1e aan de volgende etappe die naar Cochem en de Nurburgring zal leiden. Erwin laat in de eerste de beste bocht die volgt zijn filmkunsten zien, wij draaien de weg langs de Moezel op. Bij het plaatsje Brehm gaan we weer de hoogte in, en bij de splitsing staat de groep van Sander op Erwin te wachten. Onverwachts zijn we nu weer groep 1........had beter niet zo kunnen zijn! Na een mooi traject over de heuvels langs de Moezel dalen we weer af naar het plaatsje Bruttig Fankel ( die naam vergeet ik nooit meer!) Vanaf dit punt is het nog 8 Km naar Cochem waar ook weer een mooi traject op ons ligt te wachten.

Helaas......de plaatselijke oberstormbahnführer heeft besloten om zondag 13 september uit te roepen tot "motorrijders pesten dag"! We komen vanaf de bult het dorp in rijden, en hij staat ons al toe te zwaaien met z'n klaarover-bord. We worden met 5 man naar de parkeerplaats gedirigeerd. Mijn eerste gedachten zijn: gaan we toch nog voor de kentekenplaat van Johan betalen. Ala, dat is het risco wat we hebben genomen en daar kan ik dan ook vrede mee hebben. Het zal echter niet alleen om de kentekenplaat gaan. Het is een algehele controle, dus niet alleen de papieren maar ook de motoren worden gecontroleerd. In chronologische volgorde: Erik met z'n geleende  en volledig standaard CBR600F komt op een telefoontje na glansrijk door de proef, hij mag door. De Yamaha van Alex, die werkelijk met allemaal fout spul is volgehangen, mag ook door. Daarna komen de 3 blade's aan de beurt: Johan: geen kentekenplaat en foute uitlaat - Michel: foute uitlaat - Gerrit: foute uitlaat (met vermelding "not for road use"). De 3 blades mogen niet verder!!! Nu hebben we wat ervaring met politiecontrole's. Tijdens weekend Brodenbach werden we ook al van de weg gehaald, maar naar betaling van 2x € 50,-- voor een killer en hendels mochten we weer verder. Er werd niets over uitlaten gezegd!

Erik en Alex vervolgen de route, langer wachten bij ons heeft geen zin. Ze kunnen bij de Nurburgring aansluiten bij de groep van Sander. Gezamelijk rijden ze route af die eindigt in Maastricht bij de bekende benzinepomp.

Over het laatste traject kan ik niets vertellen, we waren er niet bij ! We hadden zo onze eigen uitdagingen. Nadat Erik en Alex vertrokken zijn heb ik mijn zoon gebeld, we moesten toch naar huis en wellicht had hij zin in een ritje Duitsland. "Hey Pa, er is toch niets aan de hand, je belt nooit tijdens een rit" Ik moest wel lachen om z'n opmerking, waarna ik uitlegde wat het werkelijke probleem was. Heb je tijd en zin om ons even op te halen? 3,5 uur heen en 3,5 uur terug......halleluja! Geen probleem, ik gooi de tank vol en kom er aan. Via wattsapp onze locatie doorgegeven en ja hoor, rond kwart voor 5 draait er een Golf Bruttig Fankel binnen. De motoren hadden we al aan de ketting gelegd, die moesten onverwachts een nachtje langer in Duitsland blijven. Tassen achterin en op huis aan.

Tijdens de terugrit contact gehad met Jan van Dam (mijn motordealer) en geinformeerd hoe we dit probleem op konden lossen. Alles is weer super geregeld door hem, want voordat we thuis waren had ik al een telefoontje gehad dat zijn bus met aanhanger voor ons klaar stond, super man! 

DAG 3:

Maandagmorgen rij ik samen met Johan naar Elst om ons vervoer op te halen. Bij aankomst is er toch nog een probleem; de kentekenplaat van de aanhanger is "niet helemaal" origineel. Tja wat moet je, gewoon gas geven en hopen dat we niet aangehouden worden (we hebben ervaringen met kenteken-platen) Zonder enige vorm van file's bereiken we rond 12.30uur Cochem en we besluiten meteen naar het politiebureau te rijden om de sleutels op te halen. Die van Michel zijn motor hebben we zo wie zo nodig, hij heeft hem op het stuurslot gezet. Die moet er vanaf anders valt er niets te laden.

Bij de politie krijgen we bij gratie alleen de sleutel van Michel mee, onze eigen sleutels krijgen we pas mee als de motoren geladen zijn en als de politie dat gecontroleerd heeft. We hebben zelf reserve sleutels meegenomen dus die motoren komen wel in de bus. Door dit extra ritje naar de politie verliezen we wel een klein uur, maar ala. In Bruttig Fankel staan de motoren nog het zelfde als we ze de vorige dag achter hebben gelaten. Oplaaien maar; de 2017's in de bus en de 2006 op de aanhanger. Binnen het uur staat de hele zaak op z'n plek en afgebonden. Het is kwart voor 2, nu gaan we eerst een snitzel scoren. Bij de plaatselijke pizzeria hebben we afgelopen zomer ook gegeten en we staan werkelijk bij hem om de hoek. Snitzels en cola smaken goed en nadat we afgerekend hebben rijden we vandaag voor de 2e keer door Cochem naar het politiebureau.

Het is gelukkig minder druk in Cochem en we bereiken snel het politiebureau. We parkeren de bus en aanhanger langs de Moezel op een parkeerplaats voor campers en we kopen GEEN parkeerkaartje, we blijven die duitsers niet sponseren! De dienstdoende agent vraagt waar de bus staat om de lading te controleren. Als hij in de gaten krijgt dat hij voor de controle een eind moet lopen blijken de gemaakte foto's ook voldoende te zijn om de motorsleutels terug te krijgen.

Na het ondertekenen van de benodigde formulieren kunnen we eindelijk aan de terugreis beginnen. Ook nu hebben we geen last van files en de kleine 300 km worden in 3 uur afgelegd. Onderweg met Michel contact gehad dat zijn motor s'avonds weer beschikbaar is, rond half acht kun je hem in Driel weer ophalen. 19.00uur rijden we Driel binnen en om half acht staan er zes motorbanden op de oprit. De bus weer afgetankt en bij de eigenaar afgeleverd. Met hem de dag nog besproken en hem nogmaals hartelijk bedankt voor de verleende service. Michel haalt rond acht uur zijn Blade op en de 2017 van Johan blijft nog 2 nachtjes in Driel staan, er moet eerst een nieuwe kentekenplaat georganiseerd worden.

Dag 4:

Woensdagavond wordt ook de laatste Blade opgehaald. Eerst de nieuwe kentekenplaat monteren waarna Johan zijn machine weer naar Elst(utr) terug kan rijden.

Wel vermoeiend, zo'n 5 landentocht, maar deze editie is wel een hele speciale geworden.

 

PS 1: Ondanks alles wil ik mijn mede reisgenoten bedanken voor weer een heel mooi weekend, we hebben heerlijk motor gereden, veel gelachen en veel plezier gehad. "Je maakt het mee bij de Fireblade club" Sander, Erik, Jarno, Ty, Michel, Erwin, Alex en Johan, bedankt voor weer een super gaaf weekend!

PS 2: Kevin, bedankt dat je 3 stakkers in Cochem op hebt willen halen, super!

PS 3: Jan van Dam, bedankt voor het gebruik van je bus met aanhanger, zonder deze service hadden de fietsen nog in Duitsland gestaan! 

 

Ps 4: Help Sander met z'n ontbrekende puzzelstukjes. 15 jaar 5-landentocht, zoek nog eens in je archief naar fotomateriaal zodat het verhaal compleet gemaakt kan worden!

 

Gerrit

     

 
<<< Terug
 
Like us on facebook
  • DoubleTronics
  • MLM Motorparts
  • Bor Motorparts
  • Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
  • Rens de Jonge Installaties
  • Rad
  • Putoline
  • Motor Oost
  • Overkamp
  • Gerrit Cnossen
  • Ten kate
  • Erik Nibbelink
  • Ten Kate Racing
  • Ten Kate Webshop